ترکیب نوشیدنیهای قندی و غذاهایی با پروتئین بالا باعث ذخیره‌ی چربی می‌شود

24 ژوئیه 2017- یک مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد که ترکیب یک وعده‌ی غذایی بویژه وعده‌ ای با مقادیر زیاد پروتئین به همراه نوشیدنیهای قندی (SSB) با کاهش کارایی متابولیسم و کاهش اکسیداسیون چربی‌ها (سوزاندن چربیها) ارتباط دارد، ظرفیت بیشتر یا تمایل بیشتر به تجمع چربی‌ها با ایجاد بسیاری از مشکلات متابولیکی از جمله مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 ارتباط دارد.

تحقیقات جدیدی که در مجله‌ی BMC Nutritionمنتشر شده است، نشان می دهد که مصرف نوشیدنیهای قندی به همراه وعده‌های غذایی موجب سرکوب ترموژنز( یکی از راه‌های سوزاندن کالری) تا حدود دو درصد و کاهش اکسیداسیون چربی تا حدود 9 گرم می‌شود.

در طی یک روز، بدن 40 کیلوکالری از مصرف یک نوشیدنی‌ قندی را ذخیره می‌کند زیرا تنها 80 کیلوکالری از 120 کیلوکالری موجود در آن را می‌سوزاند،  این مقدار مستقل از مقدار پروتئین موجود در وعده‌ی غذایی است.

محققان از 27 فرد بزرگسال با وزن سلامت خواستند که در بخش متابولیک حاضر شوند تا بطور دقیق میزان نوترنیت‌هایی که در مواد غذایی آنها وجود دارد و توسط بدن به همراه یک نوشیدنی قندی و یا با یک نوشیدنی حاوی شیرین کننده‌های فاقد کالری (NNSB) مصرف می گردد را اندازه‌گیری کنند.

همه‌ی وعده‌های غذایی از غذاهای مشابه‌ای تشکیل شده بودند و حاوی 17 گرم چربی، 500 کالری انرژی- جدا از کالری نوشیدنی‌ها- بودند اما از نظر نسبت پروتئین با هم تفاوت داشتند و به دو صورت استاندارد (15 درصد) و پر پروتئین (30٪) بودند.

 محققان اطلاعات همه‌ی شرکت کنندگان را جمع آوری کردند و میزان ترموژنز و ظرفیت سوزاندن چربی وهمچنین میزان گرسنگی و تمایل آنها به خوردن انواع خاصی از غذاها پس از صرف هر وعده‌ی غذایی را بررسی کردند.

دکتر Caspersonاز دپارتمان کشاورزی، وزارت تحقیقات کشاورزی آمریکا و تیمش نشان دادند که نسبت پروتئین موجود در غذا در سوزاندن میزان چربی در هنگام مصرف نوشیدنیهای قندی یا عدم مصرف این نوع نوشیدنی‌ها، اهمیت دارد. هنگامیکه محققان مصرف یک نوشیدنی قندی را با یک وعده‌ی غنی از پروتئین، همراه کردند، سوزاندن چربی و ترموژنز ناشی از رژیم غذایی بیش از 40 درصد کاهش یافت.

افزودن پروتئین بیشتر به وعده‌های غذایی سبب کاهش تمایل افراد به مصرف مواد غذایی شیرین نگردید، اگر چه به طور کلی گرسنگی را کاهش و سیری را افزایش داد. توجه داشته باشید که افزایش پروتئین در وعده‌های غذایی سبب می‌گردد به طور خود بخود مصرف کربوهیدرات‌ها به نفع مصرف غذاهایی با مقادیر چربی بالاتر کاهش یابد. کاهش میزان کربوهیدرات‌ها اجازه می‌دهد که چربیهای بیشتری سوزانده شوند زیرا مسیرهای سوختن قند کند می‌شوند. اما اگر مصرف پروتئین بهمراه نوشیدنی قندی باشد روند سوزاندن چربی بطور کلی کاهش می یابد.

 به طورکلی، این مطالعه نشان می‌دهد که مصرف مکرر نوشیدنی‌های قندی بویژه هنگامیکه  با غذاهای پر پروتئین همراه شود در طول زمان می‌تواند به طور بالقوه سبب افزایش میل به تجمع چربی و بنابراین افزایش وزن بدن ‌شود.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2017/jul/sugar-sweetened-drinks-and-high-protein-meal-combination-linked-to-fat-storage-96367842.html